NISSAN IDS CONCEPT: NISSANI ETTEKUJUTUS ELEKTRIAUTODE JA AUTONOOMSE JUHTIMISE TULEVIKUST

Täna tutvustas Nissan Motor Co., Ltd. 2015. aasta Tokyo autonäitusel oma ideeautot, mis väljendab Nissani ettekujutust autonoomse juhtimise ja heitgaasivabade elektriautode tulevikust – Nissan IDS Concepti.

Sõiduki esitlemisel ütles Nissani president ja tegevdirektor Carlos Ghosn: „Nissani tulevased tehnoloogiad muudavad põhjalikult auto ja juhi vahelist suhet ning tuleviku liikuvust."

 

Olles olnud juhtpositsioonil elektriautode tehnoloogia arendamises ja laiendamises, seisab Nissan taas autotehnoloogia arendamise esirinnas. Integreerides sõiduki täiustatud juhtimis- ja turvatehnoloogiad tipptasemel tehisintellektiga, on Nissan juhtpositsioonil praktiliste, reaalses elus kasutatavate autonoomse juhtimise tehnoloogiate arendajate seas.

 

2013. aasta augustis ütles Ghosn, et aastaks 2020 plaanib Nissan varustada mitu autot uuendusliku autonoomse juhtimise tehnoloogiaga. Selle eesmärgi saavutamiseks liigutakse plaanikohaselt.

 

Nissani nutikas juhtimine (Intelligent Driving) on Nissani autonoomse juhtimise kontseptsioon, mis kajastab Nissani arusaama uue põlvkonna autodest. „Nissani nutikas juhtimine parandab juhi nägemis-, mõtlemis- ja reageerimisvõimet. See kompenseerib inimliku vea, mis põhjustab 90% kõikidest autoavariidest. Selle tulemusena muutub roolis veedetud aeg turvalisemaks, puhtamaks, tõhusamaks ja nauditavamaks,” jätkas Ghosn. 

 

Nissan IDSi kogemus

Autonoomselt juhitavate autodega tulevikku on võrreldud eluga konveierilindil, kus inimesi toimetatakse lihtsalt punktist A punkti B, kuid Nissan IDS Concept lubab hoopis teistsugust tulevikku. Isegi kui juht valib pilootrežiimi Piloted Drive ja annab juhtimise autole üle, imiteerib auto alates kiirendamisest kuni pidurdamise ja kurvi läbimiseni juhi enda sõidustiili ja eelistusi.

 

Käsirežiimis Manual Drive on kontroll auto juhtimise üle juhi kätes. Lineaarne kiirendamine ja kurvide läbimine on ehe ja meeltülendav. Ent tagaplaanil jätkab Nissan IDS Concept juhi toetamist. Andurid jälgivad katkematult olukorda ja abi on kohe käepärast ka siis, kui kontroll on juhi kätes. Läheneva ohu korral toetab Nissan IDS Concept juhti, võttes kasutusele meetmed kokkupõrke ärahoidmiseks.

 

Peale õppimise suhtleb Nissan IDS Concepti tehisintellekt nagu tähelepanelik partner. Nissan IDS Concepti tehisintellektil on kõik, mida on vaja mugava, nauditava ja turvalise sõidukogemuse loomiseks alates liiklustingimusi puudutavast teabest ja juhi päevaplaanist kuni isiklike huvideni. 

Kujundus – „Sõidame koos"

„Nissan IDS Concepti keskmes on suhtlemine. Selleks, et autonoomselt juhitav auto muutuks reaalsuseks, peab ühiskond arvestama mitte ainult auto ja juhi vahelise suhtlusega, vaid ka autode ja inimeste vahelise suhtlusega. Nissan IDS Concepti kujundus kajastab Nissani arusaama autonoomselt juhitavatest autodest, mida väljendab ka moto „Sõidame koos" (Together, we ride)," ütles disainidirektor Mitsunori Morita. 

 

Kaks sisekujundusvarianti annavad juhile kaks erinevat võimalust kogemuse nautimiseks 

Moto „Sõidame koos" väljendub selgelt sisekujunduses. „Nissan IDS Concepti sisekujundus sõltub sellest, kas juht valib pilootrežiimi Piloted Drive või käsirežiimi Manual Drive. See oli meie arvates hädavajalik, et väljendada oma arusaama autonoomsest juhtimisest,” ütleb Morita.

 

Kuigi Nissan IDS Concept on luukpära, on tänu pikale teljevahele salongis mugavalt ruumi neljale täiskasvanule. Kuid salong muutub veel avaramaks, kui juht valib pilootrežiimi Piloted Drive. Selles režiimis kahaneb rool armatuurlaua keskele ja nähtavale tuleb suur lameekraan. Erinevaid juhtimisega seotud toiminguid haldab tehisintellekt juhilt saadud hääl- ja viipekäskluste põhjal. Salongi, milles on kasutatud naturaalseid materjale, näiteks perforeeritud nahka, valgustab mahe valgus. Kõik neli istet pööratakse veidi sissepoole, et sõitjatel oleks mugavam omavahel suhelda. Kõik meenutab lõõgastumist elutoas.

 

Kui juht valib käsirežiimi Manual Drive, muutub avar salong nii, et kontroll on jälle juhi kätes. Kõik istmed pöörduvad suunaga ette. Rool, mille kujundamisel on saadud inspiratsiooni hobuse ohjadest, on taas sõidunäidikute juures, mille kõrval on ka juhi silmade kõrgusel näidik teekonna ja muu sõiduteabe kuvamiseks. Sisevalgustus lülitub ümber sinisele toonile, mis stimuleerib kontsentratsioonivõimet. Nissani õõnsa konstruktsiooniga A-piilarid aitavad tagada suurepärase nähtavuse, vähendades pimealasid ning suurendades samas avatud ruumi tunnetust.

 

„Igas olukorras soovime anda juhile rohkem valikuid ja suurema kontrolli. Ja juht jääb endiselt meie tehnoloogiliste arenduste keskpunki,” ütles Ghosn näitusel.

Käsijuhtimisele ümberlülitamine on lihtne – selleks on esiistmete vahel lüliti PD Commander. See on ainus lüliti, mida juht saab füüsiliselt kasutada, kui auto sõidab pilootrežiimil Piloted Drive: kui juht on valmis juhtimist üle võtma, tuleb see soov aktiveerida füüsilise toiminguga. 

 

Väliskujundus – suhtlemine, mis tekitab kindlustunnet ja harmooniat 

Et autonoomne juhtimine oleks laialdaselt aktsepteeritud, peavad inimesed seda tehnoloogiat täielikult usaldama. Tänu uuenduslikule suhtlemisviisile õhkub Nissan IDS Conceptist kindlustunnet ja harmooniat ka nende jaoks, kes on väljaspool autot. Mitmesugused välistuled ja näidikud annavad jalakäijatele ja teistele teavet, et auto on teadlik enda ümber toimuvast ja annab oma kavatsustest märku. Näiteks auto hõbedavärvi küljejoon on tegelikult LED, mida Nissan nimetab kavatsuse näidikuks (Intention Indicator). Kui jalakäijad või jalgratturid on lähedal, särab triip punaselt, andes neile märku, et auto on nende olemasolust teadlik. Armatuurlaual olevale teisele elektroonilisele näidikule, mis on esiküljega väljapoole, võidakse jalakäijate jaoks kuvada vilkuvaid teateid, näiteks „Pärast teid". Selline loomulik ja harmooniline suhtlemise süsteem annab märku autode uuest tulevikust. 

 

Täiustatud aerodünaamilised omadused sõiduvahemiku suurendamiseks 

Disainidirektor Mitsunori Morita ütleb: „Selleks ajaks, kui seeriatootmises olevad autod on varustatud Nissani nutika juhtimise tehnoloogiaga, suureneb elektriautodel ühe laadimiskorraga läbitav sõiduvahemik. Selle saavutamiseks on vaja loomulikult akusid edasi arendada, kuid samas on väga olulised ka aerodünaamilised omadused. Integreerisime Nissan IDS Concepti kõige uuenduslikuma aerodünaamilise tehnoloogia.”

 

Üleni süsinikkiust valmistatud kere kõrgust vähendati 1380 millimeetrini, mis minimeerib märkimisväärselt tuuletakistust (Cd). Rataste paigutamine kere nurkadele lähemale suurendab siseruumi ja tagab sõitjatekeskse salongikujunduse. Ülima jõudluse ja sportlikkuse saavutamiseks valis Nissan suure läbimõõduga veljed, ent rehvideks kasutatakse väga õhukesi rehve suurusega 175, et minimeerida õhu- ja veeretakistust. Veljed on kihilise kujundusega, mis meenutab õhukesi ribisid, et tekitada velje pinnale imeväikesed õhuvoolukeerised. Selline kujundus aitab kaasa sujuva õhuvoolu tagamisele.

 

Nissan IDS Concepti jääpurikamustriline esivõre sümboliseerib ehedat ja puhast kujundust, mis sobib ideaalselt elektriauto olemusega. Jääkuubikute virna meenutava kujuga esivõre tundub läbipaistvana. Auto läikiv sinakashõbedane värvitoon rõhutab muljet mugavast ja turvalisest salongist. 

 

Oluliselt edasiarendatud elektriautotehnoloogia sõiduvahemaa pikendamiseks 

Nissani aktsionäride iga-aastasel kohtumisel juunis ütles tegevasepresident Hideyuki Sakamoto: „Meie heitgaasivaba strateegia keskendub elektriautodele. Tegeleme elektrimootorite tehnoloogia täiustamisega. See hõlmab mootoreid, akusid ja invertereid, mis võimaldavad meil seeria viisi toota ja turustada elektriautosid, mis on sama mugavad või mugavamad kui bensiinimootoriga autod."

 

Nissan IDS Conceptil on ülisuure mahutavusega 60 kWh aku. Kui lisada sellele auto esmaklassiline aerodünaamika, madal kere, voogavad vormid ja väiksem mass tänu üleni süsinikkiust valmistatud kerele, toetab ka auto kujundus sõiduvahemaa pikendamist. Peale selle kasutatakse Nissan IDS Conceptis selliseid tehnoloogiaid nagu pilootparkimine (Piloted Park), mida saab aktiveerida nutitelefoni või tahvelarvuti kaudu, ning juhtmeta laadimise tehnoloogiaid. Need tehnoloogiad võimaldavad usaldada parkimise ja laadimise autole.

 

Nissani eesmärgid – mitte ühtegi surmaga lõppevat õnnetust ja nullilähedane heitgaasitase

Et tagada meie autopõhise ühiskonna kestlikkus, on vaja tegeleda paljude keerukate teemadega alates jätkusuutlikust energiavarustusest kuni kliimamuutuse, õhu saastamise ja liiklusohutuseni. Nissani eesmärgiks on mitte ühtegi surmaga lõppevat õnnetust ja nullilähedane heitgaasitase, mille poole peame püüdlema, et aidata saavutada jätkusuutlik autopõhine ühiskond.

 

Üle 90% liiklusõnnetustest on põhjustatud inimliku vea tõttu. Nissan IDS Conceptis kasutatakse ulatuslikku andurite süsteemi ja tehisintellekti, mis on mõeldud tagama suuremat turvalisust võrreldes inimesest autojuhiga. See tehnoloogia toob meid sammu võrra lähemale meie eesmärgile, et ei toimuks ühtegi surmaga lõppevat õnnetust.

 

Elektriautod ei tekita heitgaase ning nende akud saavad salvestada energiat taastuvatest energiaallikatest ja muuta selle elektrienergiaks, mida saab kasutada kodudes ja hoonetes. Elektriautode arvu suurenemisega saavad terved kogukonnad anda oma panuse säästva energia kavasse. Ja kui elektriautod omandavad keskse rolli energiavarustuses, oleme palju lähemal oma eesmärgile saada heitgaasivabaks ühiskonnaks.

 

Nissan usub, et Nissan IDS Conceptist saab uue põlvkonna liikuvuse juhtiv uuendus ja meie võimalus muuta need „kaks nulli" reaalsuseks. 

Nissan IDS Concept, milles kasutatakse kõige täiuslikumaid turvalisuse, juhtimise ja elektriauto tehnoloogiaid, mille tehisintellekt viib uuele tasemele, on muljetavaldav näide paljulubavast tulevikust.